הכל אודות צילום בשחור לבן

עוד מהמאה ה 19 ועד היום צילום בשחור לבן מספק חוויה שונה לחלוטין וייחודית. כל המידע שרציתם לקבל אודות צילום בשחור ולבן, במאמר הבא.

 

צילום שחור לבן

 

צילום בשחור ולבן – עוד מהמאה 19

צילום אשר בוצע בצבעים של שחור ולבן החלו עוד במאה ה 19, כאשר החלו צלמים לצלם אובייקטיבים שונים ואנשים. נכון כי הצילום לא היה איכותי, אך עדיין מדובר בטכניקה אשר התבססה מאוד וגם היום ניתן לראות עשרות צילומים אשר מתבצעים בשחור לבן, רק שהשוני הבולט הוא בכך שכיום התמונות המתקבלות הן חדות ומדויקות הרבה יותר, זאת בזכות עשרות הפיתוחים אשר התווספו לתחום הצילום בשנים האחרונות. ההבדל המשמעותי ביותר בין צילום בצבע לצילום בשחור נבע נובע מהפן האומנותי. למעשה, צילום בשחור ולבן נותן פרשנות מציאותית של המציאות, באופן בסיסי ביותר, בייחוד כאשר מדובר בצילום של מבנים או אנשים. בתחום האירועים לדוגמא, לא פעם ניתן לראות כי צלם לאירועים ישתמש בטכניקה של צילום בשחור ולבן, זאת משום שמדובר כאמור בצילום אשר נותן פרשנות אחרת ומיוחדת הרבה יותר, כאשר חשוב מאוד לשים לב: אומנם כולנו התרגלנו לפילטר שחור לבן אותו ניתן למצוא ברשתות החברתיות השונות כמו אינסטגרם וזאת לרוב כדי "לתקן" תמונות, אולם טכניקה של צילום בשחור ולבן מצריכה מיומנות שונה לחלוטין, ושימוש נכון בהתאם לסיטואציה. מדוע? להלן ההסבר:

 

צילום בשחור לבן – מיומנות נדרשת

צילום בשחור ולבן לא מתאים לכל סיטואציה, זאת בשל העובדה כי מדובר בצילום אשר צריך לשקף מציאות אך בו בעת גם לעורר רגש. לדוגמא, מומלץ שלא לצלם מזון בשחור ולבן וזאת משום שהצבעים של האוכל הם אלו "שדוחפים" את העניין בתמונה. כלומר, על מנת לצלם תמונה איכותית וטובה עלינו לבצע חשיבה מעמיקה לגבי הסיטואציה ולכן נדרשת מיומנות כמו גם הקפדה על איכות הצילום, זאת משום שצילום בשחור לבן אמור לספר סיפור ולהעביר אותו בצורה מדויקת ונכונה, וזאת לשם העצמת הרגש ויצירת עניין וסקרנות, ולא רק לשם שיפוץ התמונה לאור תאורה לא מחמיאה או צל שנוצר ומעכיר את התמונה, אלא מתוך מחשבה מעמיקה על הסיפור אותו אנו רוצים לספר מבעד לעדשה.

 

צילום בשחור ולבן – יתרונות

היתרון הבולט ביותר בצילום שחור לבן נעוץ בעובדה כי הוא מראה בבירור את הפרטים הקטנים, זאת משום שלעיתים צבע חזק מדי עלול להסיט את הדעת מהפרטים הקטנים ביותר ואז נוצר פספוס עבור האדם אשר מסתכל על התמונה לכן, יש לזהות בטרם מתחילים את מלכת הצילום מהם הפרטים אותם נרצה להדגיש באמצעות צילום בשחור ולבן, זאת משום שבמידה ואכן נתפסה הסיטואציה ניתן להפיק ממנה הדגשה רבה יותר של פרטים כמו גם בזרימה עצמה של הסיטואציה בה היא צולמה. באירועים לדוגמא, צלם לאירועים יבקש להדגיש סיטואציה אינטימית כמו נשיקה או חיבוק באמצעות תמונה בשחור ולבן, ואין ספק כי האפקט אשר מתקבל כתוצאה מכך הוא הרבה יותר מרגש, זאת משום שלרוב תמונה בשחור ולבן היא קלאסית ונוסטלגית, גם כאשר היא מצולמת במאה ה 21. יתרון נוסף של צילום בשחור לבן הוא בעובדה כי הוא מאפשר להבליט ניגודיות, בעיקר כאשר מדובר בצילום אשר מתמקד בפניו של אדם. בכך, ניתן להשיג גוונים עמוקים יותר וזאת בתנאי שנעשה גם שימוש באמצעי תאורה מתאימה, זאת משום שבניגוד לתמונה רגילה בצבע, תאורה בשחור לבן נועדה להדגיש את האלמנטים השונים כמו גם מרקמים וממדיות ולכן יש לשים דגש על כיוון האור והתאורה כך שהתמונה אשר תתקבל תהיה ייחודית ומדויקת כפי שהיא אכן צריכה להיראות בצילום אשר מתבצע בטכניקה הייחודית הזאת.

 

כיצד לצלם בשחור לבן?

כאמור, צילום בשחור לבן אינו רק יצירת פילטר אלא ביצוע של תכנון מקדים בהתאם לסיטואציה. צלם לאירועים לדוגמא משתמש לרוב בטכניקה של עיבוד התמונה באמצעות תוכנות וזאת על מנת להכהות אזורים מסוימים ולבהיר אחרים, כמו גם ליצור את הגוונים ואת הרגש אותו נרצה להפיק מהתמונה. בנוסף, חשוב מאוד להתנסות כמה שיותר בסיטואציות שונות וזאת כדי להבין מתי באמת מתאים להשתמש בטכניקה הזו, ומתי עדיף שלא. לסיכום, צילום בשחור ולבן הוא קלאסיקה מנצחת – גם במבחן הזמן.

 

אולי יעניין אותך גם

מצלמה מונחת על שולחן
הכל על צילום
לימודי תקשורת צילומית

אי שם במאה ה- 19 השתנה העולם כאשר הומצאה המצלמה. היכולת לתעד דברים באופן וודאי ולא רק בדרך סובייקטיבית היוותה פריצת דרך של ממש. מאז

קרא עוד »
מסיבה
הכל על צילום
צילום אירוע חוץ מרובה אנשים

חשבתם פעם כיצד מצלמים אירוע הפגנה מרובה אנשים מלמעלה? טקס המוני או אפילו חתונות? עושים זאת ע"י שימוש בבמות הרמה לצלמי סטילס או וידיאו המעוניינים

קרא עוד »
סוגים שונים של פרחים
הכל על צילום
זוויות מחמיאות לצילום פרחים

כוחן של הרשתות החברתיות, אשר נכנסו לחיינו בעשור האחרון, צובר תאוצה מדי שנה. בין שלל התכנים אותם מעלים אנשים לרשת, בהם בעלי חיים ונקודות נוף,

קרא עוד »