הפילטרים שבצילום – מה כדאי לדעת

פילטר לעדשה הוא כלי חשוב ביותר כדי להפיק את התמונה הטובה ביותר. מהם סוגי הפילטרים הנפוצים ביותר ומדוע הם כל כך חשובים? להלן כל הפרטים.

 

מהו פילטר?

פילטר הוא זכוכית עדינה וחזקה מאוד אותה מניחים לפני העדשה, והיא נועדה לשמש להגנה או לאפקט אותו נרצה להעביר בזמן צילום התמונה. חשוב לדעת כי ישנם סוגים רבים של פילטרים, כאשר כל פילטר משיג אפקט מסוים אחר. הפילטר הוא מרכיב משמעותי ביותר להצלחה של התמונה, זאת משום שהוא נועד לאפשר למצלמה לקלוט אורכי גל ולבטל את אלו אשר אינם רצויים.

 

פילטר לעדשה

 

יתרונות בשימוש בפילטר

ראשית כל חשוב לציין כי כיום ניתן לרכוש פילטר למצלמה במחיר נמוך ביחס לציוד הצילום, כך שמדובר בהוצאה פשוטה וקלה יחסית. בנוסף, לשימוש בפילטר יש יתרונות רבים כאשר הבולט ביותר הוא יצירה של אפקטים מבלי להשתמש בתוכנות עיצוב, כמו גם להגן על המצלמה מפני פגיעה במידה והיא נופלת, כמו גם למנוע חדירה של אבק ולכלכוך אשר יכולים להתמקם על גבי המצלמה. מאחר ייעודו העיקרי של הפילטר הוא הגנה על העדשה, לרוב צלמים מקצועיים ישאירו אותו תמיד מורכב ולכן חשוב שיהיה באיכות גבוהה ככל האפשר. בנוסף, תפקידו של הפילטר הוא כאמור לשלוט על האור, ולכן יש חשיבות רבה מאוד לבחירה נכונה של פילטרים וזאת בהתאם לסוג הצילום המבוקש וללוקיישן בו מתבצע הצילום, בייחוד כאשר מדובר בתחום האירועים בו לא פעם מתבצעים צילום חוץ ופנים ועל כן צלם לאירועים לרוב ישתמש בכמה פילטרים במקביל, עד לקבלת התוצאה הטובה ביותר וזאת מבלי להשתמש בתוכנות עיצוב, אלא רק לצורך מתן עומק נוסף.

 

פילטרים – מגוון עצום של אפשרויות

הפילטרים למצלמה עברו בשנים האחרונות התקדמות רבה, זאת בזכות פיתוחים טכנולוגים מתקדמים ופורצי דרך. על כן, כיום ניתן למצוא מגוון רחב של סוגים שונים של פילטרים לכל מטרה ולכן צלמים רבים מבצעים שימוש בפילטרים בהתאם לצורך. הפילטרים הבולטים ביותר הם:

  • פילטרים מסנני צבע – באמצעות פילטרים מהסוג הזה ניתן לחסום צבעים או להבליט אותם, כך לדוגמא ניתן להשתמש בפילטר לבן בצילום שחור לבן ובכך להבליט עוד יותר את הפרטים בתמונה. מדובר במסנן מצוין אשר מאפשר להפיק תמונות באיכות טובה וזאת בזכות שליטה על הצבע, בייחוד כאשר בצילום אירוע.
  • פילטר UV – הפילטר הזה הוא אחד הפילטרים הפופולריים ביותר עבור צלם לאירועים כמו גם צלמים מקצועיים זאת משום שהוא מאפשר להגן על המצלמה מאבק ולכלכוך, כמו גם מחבלות אשר עלולות להתרחש במידה והמצלמה נופלת. הציפוי ממנו עשוי הפילטר הזה חזק מאוד ולרוב הוא מותקן באופן תדיר על המצלמה, אם כי חשוב לציין כי יש לבצע ניקוי שלו מדי יום וזאת על מנת שהפילטר יבריק.
  • פילטר מקטב – פילטר מכתב מורכב למעשה משתי זוויות אשר יש להבריג אותן לקדמת העדשה ולאחר מכן לסובב בהתאם לצורך, זאת משום שמטרתו של הפילטר הזה היא להעלים את ההשתקפות המתקבלת בתמונה, בעיקר כאשר רוצים לצלם לדוגמא צילום נוף של מים או אגם מסוים. בנוסף, הוא מאפשר להגביר את האפקט המתקבל והתוצאה עצמה יוצאת מן הכלל.
  • פילטר ND – מדובר בפילטר אשר נועד לבטל את "שריפת התמונה" ולבצע טכניקה של צילום שהיא עמוקה יותר וכהה. באמצעות הפילטר הזה ניתן לבצע שליטה טובה ביותר בחשיפה וזאת כאמור על מנת לשלוט בתאורה המתקבלת ומניעה של תמונה אשר נשרפת כתוצאה מכהויות, בעיקר כאשר מדובר בצילום אשר מתבצע בטבע או בתנאי שטח. מדובר בפילטר אשר הוא בגדר הכרח עבור כל צלם, זאת משום שהוא מאפשר שליטה נכונה וטובה יותר ומערכת ההפעלה של הפילטר הזה היא סיבובית וקלה מאוד לתפעול, כך שבאמצעות למידה של הטכניקה הזו ניתן להגיע לתוצאות משביעות רצון.
  • פילטר מחמם – מדובר בפילטר אשר מגיע בשלושה סוגים עיקרים, ואשר נועד להקטין את האור וליצור מראה חמים יותר, גם כאשר מדובר בצילום בחוץ או בסטודיו. התוצאה המתקבלת כתוצאה משימוש בפילטר הזה היא איכותית מאוד, והיא נפוצה מאוד בעבור צלם לאירועים כמו בעבור צלמים חובבנים אשר מעוניינים להכניס יום חמימות ואינטימיות לפריים.

 

אולי יעניין אותך גם

טכניקות צילום
התמונה שנוצרת בראש הצלם

הצילום אותו יוזם הצלם בראשו היא שונה לחלוטין מאשר צלם חובבני, זאת משום שצילום מקצועי מפתח סגנון ייחודי אישי כמו גם יצירתיות רבה בתפיסה של

קרא עוד »
טכניקות צילום
התמונה שמחוץ למסגרת

מסגרת לתמונה היא סגנון צילומי ייחודי ומרתק. להלן כל מה שרציתם לדעת על התמונה במחוץ למסגרת ועד כמה חשובות מסגרות בתחום הצילום המקצועי.   התמונה

קרא עוד »