מדריך לבחירת מיקרופונים דינמיים 2021-2022

מיקרופונים דינמיים הם כלי בסיסי בעולם הסאונד החי ומשחקים תפקיד חשוב בכל אולפן הקלטות.

 

  1. מבוא

ברוכים הבאים ליועץ המקוון שלנו למיקרופונים דינמיים. במאמר הבא נביא לכם סקירה של כל התכונות והיישומים של מיקרופונים דינמיים כדי לעזור לכם לבחור בקלות.

 

  1. מהו מיקרופון דינמי?

מיקרופונים ממירים גלי קול לאנרגיה חשמלית. מבחינה טכנית, מיקרופון הוא מתמר אלקטרו-אקוסטי. כאשר מגנט נע לצד סליל מפותל, נוצר זרם חשמלי. זהו עיקרון חיוני בתכנון מיקרופונים דינמיים. רוב המיקרופונים מחקים את פעולת האוזן האנושית באמצעות ממברנה דקה (דיאפרגמה) אשר רוטט בתגובה לשינויים בלחץ הקול. במיקרופון דינמי, סליל חוט זעיר מתחבר לדיאפרגמה ליד מגנט.

כשהדיאפרגמה נעה קדימה ואחורה בתגובה לגלי הקול הנכנסים, הסליל נע לצד המגנט ומייצר זרם חשמלי מתחלף. הזרם עובר דרך כבל המיקרופון לקדם מגבר בו העוצמה מוגברת לצורך הקלטה או הגברה.

מאחר שדיאפרגמה אחת לא מספקת תגובה לינארית בכל תדרי השמע, לרוב המיקרופונים הדינמיים יש עליות וירידות חדות בתגובת התדרים שלהם והם פחות רגישים לתדרים גבוהים או נמוכים במיוחד בהשוואה למיקרופוני קונדנסר. זה נובע בין השאר מהדיאפרגמה הכבדה של המיקרופון הדינמי ויכול להיות למעשה יתרון במצבים רבים.

יצרנים רבים מתאימים את התגובה המוגבלת של המיקרופון הדינמי לשימושים מסוימים. למשל, ניתן לבחור מיקרופונים דינמיים המגיבים יותר לתדרים נמוכים יותר עבור כלים בעלי בסים כבדים, כגון מגברים לגיטרה בס ותופי בס (bass drums). כמו כן, יצרנים מסוימים בנו מיקרופונים דינמיים עם יותר מאלמנט אחד (בשימוש הפוך בעיקרון שמאחורי רמקול דו כיווני), אך אלה נוטים להיות יקרים יותר והם מציבים אתגרים טכניים ליצרנים.

 

  1. יישומים

מיקרופונים דינמיים הם ורסטיליים ואידיאלים במצבים רבים. היתרונות שלהם הופכים אותם לפריטי חובה עבור כל מהנדסי הקול וטכנאי הסאונד. לרוב, הם זולים, מחוספסים, עמידים בפני לחות ואינם דורשים חשמל חיצוני או סוללות פנימיות, בניגוד למיקרופוני קונדנסר. מיקרופונים דינמיים מתמודדים היטב עם עוצמות לחץ קול (SPL) גבוהות, מה שהופך אותם לפופולאריים להגברת תופים.

כמו כן, הם בעלי הגבר גבוה לפני הפידבק, דבר שיכול להיות קריטי בעבודת לייב, בייחוד עבר שירות. בשל החספוס שלהם, רוב המיקרופונים הדינמיים יכולים לעמוד ב"אלימות" שהם עוברים על הבמה. ה-Shure SM57 ידוע ביכולתו לתפוס תוף סנר ולשרוד כאשר המתופף מכה בו בטעות. המיקרופון הזה, יחד עם ה-SM58, הוא תו תקן תעשייתי וכל טכנאי סאונד חי מחזיק בכמה מהם.

ה-AKG D112 הוא מיקרופון פופולרי לתופי בס, שמציע תגובת תדרים המגיעה הרבה מתחת ל-100 הרץ, עם קפיצה ב-4kHz לצליל נוקב ועוצמתי יותר.

ה-Shure SM58 הוא מיקרופון פופולרי לשירה חיה. המיקרופונים האלה כל כך נמצאים בכל מקום, עד שהם הרבה פעמים משמשים כמדד להערכת מפרטים של מיקרופונים אחרים: האם המיקרופון הזה עמיד כמו SM57? איך רמת ה-off-axis rejection של המיקרופון הזה בהשוואה ל-SM58? איך התדרים הנמוכים של המיקרופון הזה בהשוואה ל-D112?

עם זאת, מיקרופונים דינמיים לא נבחרים רק לשימוש על הבמה, אלא הם גם שכיחים מאוד באולפני הקלטות. טכנאים רבים לא היו שוקלים להציב מיקרופון שאיננו Shure SM57 לתוף סנר או למגבר גיטרה.

 

  1. הבדלים

לא כל המיקרופונים הדינמיים נוצרו שווים. הבדלים בעיצוב ובחומרים תורמים למאפייני הצליל הייחודיים של כל מיקרופון. מאפיינים חשובים שלהם כוללים:

 

רמת לחץ הקול

יש להביא בחשבון את עוצמת הקול שהמיקרופון יכול להתמודד איתה כדי לקבוע את טווח היישום שלו. הכנסת מיקרופון קונדנסר וינטג' אל תוך תוף בס ככל הנראה יוביל לעלויות תיקון גבוהות. הכרת רמת ה-SPL של המיקרופון שלכם היא בדרך כלל גורם מכריע בהבנה כיצד להשתמש בו בבטחה.

שלא כמו מיקרופוני קונדנסר מסוימים, רוב המיקרופונים הדינמיים מסוגלים לעמוד ברמות גבוהות של לחץ קול. לכן, ניתן להשתמש במיקרופון דינמי במצבים שמעטים המיקרופונים שהיו שורדים בהם.

חריגה מה-SPL המירבי של מיקרופון דינמי תוביל לעיוות שיישמע, אך לא סביר שייגרם נזק בלתי הפיך לקפסולה. מסיבה זו, בחלק מהמיקרופונים הדינמיים יש SPL מקסימלי של "N/A" – או בקיצור: אל תדאגו.

 

תגובת תדרים

תגובת התדרים היא מאפיין חשוב נוסף. למרבית המיקרופונים יש "סאונד" – תגובת התדרים של המיקרופון מעניקה מאפיינים לצליל שהוא לוכד באופן שדומה להצבת פילטר על עדשת מצלמה: כל מה שעובר דרכו יקבל צבע מסוים.

תגובה לינארית "מושלמת" איננה תמיד אידיאלית. מעטים הם המיקרופונים בעלי תגובה כזו, בעיקר כשמדובר במיקרופונים דינמיים, אך אין זה בהכרח דבר רע. מהנדס קול עשוי לבחור מיקרופון על פי האופן בו הוא צובע את הצליל.

למשל, זמר לרוב יישמע טוב יותר אם יודגשו תדרים מסוימים ואחרים יונמכו. לחילופין, ככל הנראה לא הייתם מציבים מיקרופון שלוכד תדרים נמוכים היטב מול משולש.

Yamaha Subkick – מיקרופון דינמי לתוף בס

תגובת תדרים יכולה להיות מושפעת גם משני גורמים נוספים: מרחק וכיוון. אם מיקרופון ימוקם קרוב מאוד למקור הצליל, הוא עשוי לייצר אפקט קרבה (הגברה של תדרים נמוכים).

שדרני רדיו נוטים לבחור מיקרופונים בעלי אפקט קרבה ברור יותר מאחר שזה גורם לקולם להישמע מלא יותר. כמו כן, אם צליל מגיע למיקרופון מזווית שהוא אינו רגיש אליה ("off axis" – מחוץ לציר), זה עשוי להשפיע מאוד על תגובת התדרים.

EV RE20 – מיקרופון דינמי בעל דיאפרגמה גדולה

 

 Polar Pattern – עקומת הקוטביות

כפי שראינו, רגישות של מיקרופון אינה בהכרח אחידה בכל הכיוונים. ה"עקומה" של תגובת המיקרופון, המכונה עקומת הקוטביות שלו, היא גורם חשוב נוסף שיש לבחון בעת בחירת מיקרופון.

עקומות קוטביות נפוצות כוללות קרדואיד (בצורת לב), סופרקרדואיד והיפרקרדואיד (תגובות בצורת לב "מחודדות" יותר), אומנידירקשיונל (רב כיווני) ובצורת 8 (bidirectional). צורת המיקרופון עצמה משפיעה על עקומת הקוטביות, לכן מיקרופונים רבים המיועדים למדידה רב כיוונים (omnidirectional) הם קטנים. כך, גוף המיקרופון לא חוסם את הצליל שמאחוריו כפי שעושה מיקרופון גדול יותר. לא כל התדרים ייצרו את אותה הצורה ולכן ניתן לקבל עבור מיקרופון עקומות קוטביות שונות בטווחי תדרים שונים. עקומות מיקרופון כיווניות כגון קרדואיד, היפרקרדואיד וסופרקרדואיד נבחרות לעיתים קרובות עבור שירה ועבור הצבה קרובה של מיקרופונים לכלים בדיוק בגלל ה-off-axis rejection שלהן.

לעיתים רחוקות נעשה שימוש במיקרופונים רב כיווניים במצבים של לייב רועש, בהם יש חשש מהיווצרות של פידבק, אם כי הם הרבה פעמים מצוינים בשימוש בסביבה המבוקרת יותר של אולפן ההקלטות, להקלטת כלים גדולים, כגון פסנתר כנף או סטים גדולים של כלי הקשה, שהיו דורשים הצבת מיקרופונים כיווניים רבים.

עקומת הקוטביות של Sennheiser E604

 

Transient Response – הענות מעבר

ה-Transient Response של מיקרופון מעידה על המהירות בה הדיאפרגמה תגיב לצלילים פתאומיים, כגון מכת מפרט או תוף.

דיאפרגמות בקוטר גדול מגיבות בדרך כלל לאט יותר מאשר דיאפרגמות קטנות, לכן מיקרופוני קונדנסר הם בדרך כלל הבחירה בהקלטת מצלתיים למשל. מיקרופונים דינמיים בעלי דיאפרגמות כבדות יותר יציגו תגובות Transient איטיות יותר בהשוואה למיקרופוני קונדנסר.

 

עכבה

ניתן להבדיל בין מיקרופונים לפי העכבה שלהם, כלומר מידת ההתנגדות החשמלית הטבועה שלהם, הנמדדת באום (ohm).

מיקרופונים בעלי עכבה גבוהה (מ-10k אום ומעלה) רגישים להפרעות ולאובדן איכות האות, בייחוד עם כבלים ארוכים, והם בדרך כלל מתאימים רק לשימושים שאינם מקצועיים. במיקרופונים בעלי עכבה נמוכה (600 אום ומטה) נוטים להשתמש בסיטואציות מקצועיות בהן כבלים של מיקרופונים יכולים להגיע ל-100 מטרים ויותר.

מיקסרים מודרניים יכולים בדרך כלל להסתגל לכל עכבת מיקרופון.

 

  1. סיכום

יצרנים ידועים

ישנם יצרני מיקרופונים דינמיים רבים, כאשר המוכר ביותר הוא Shure. ל-SM57 ו-SM58 האגדיים שלהם יש מקום כמעט בכל אולפן הקלטות וחברת סאונד חי ברחבי העולם. יצרנים כגון Audio-Technica, AKG, EV, Sennheiser, JST, Beyerdynamic, Behringer, Klark&Helmer, Samson, Superlux ואחרים מציעים גם הם אפשרויות נהדרות.

סט המיקרופונים לתופים t.bone DC1500

 

סיכום

לקבלת עזרה בבחירת מיקרופונים, אל תהססו לפנות למומחים שלנו. ספרו להם על השימוש הרצוי (שירות, תוף בס וכולי) ואת התקציב שלכם והם יעזרו לכם למקד את החיפוש.

אנו מקווים שהמדריך המקוון הזה למיקרופונים דינמיים עזר לכם למצוא את מבוקשכם.

המדריך באדיבות: מרכז הסאונד – יבואני מיקרופונים וציוד סאונד מקצועי.

 

כלי שירה

אולי יעניין אותך גם

ציוד לאירועים
דיסק און קי

דיסק און קי הוא כבר מוצר ותיק בשוק. הוא משמש כמעט כל אחד שאוהב מוזיקה, מספק מחסן לאיחסון בטוח של תמונות, מסמכים ומידע מכל הסוגים,

קרא עוד »