השימוש בזהב בתהליכי צילום והשפעתו על מחיר הזהב

זהב היה מצרך מבוקש במשך מאות שנים בשל נדירותו, עמידותו ויופיו. הוא שימש בתעשיות שונות, כולל תכשיטים, אלקטרוניקה ורפואת שיניים. עם זאת, תעשייה פחות מוכרת שהשתמשה בזהב היא צילום. בחיבור זה נחקור את השימוש בזהב בתהליכי צילום והשפעתו על מחיר הזהב.

 

השימוש בזהב בתהליכי צילום

זהב נמצא בשימוש בצילום מאז אמצע שנות ה-1800. בימי הצילום הראשונים, זהב שימש ליצירת דגוריוטייפים, שהיו דימויים מיוחדים במינם שהופקו על לוח נחושת מצופה כסף. הזהב שימש ליצירת שכבה דקה של זהב כלוריד על הצלחת, שנחשפה לאחר מכן לאור ליצירת התמונה.

בסוף המאה ה-19 נעשה שימוש בזהב ליצירת תצלומים צבעוניים. התהליך, המכונה "תהליך שלושת הצבעים", כלל שימוש במסנן אדום, ירוק וכחול ליצירת תמונה צבעונית. זהב שימש ליצירת המסנן האדום, שנעשה על ידי המסת זהב כלוריד בקולודיון, תמיסה סירופית של ניטרוצלולוזה באתר ואלכוהול.

זהב שימש גם ביצירת תצלומים בשחור לבן. במאה ה-20 נעשה שימוש בזהב ליצירת נייר צילום, שהיה מצופה בשכבת זהב כלוריד. כאשר נחשף לאור, הכלוריד הזהב יצטמצם לזהב מתכתי, ויוצר את התמונה על הנייר.

שימוש בזהב בצילום

יתרונות וחסרונות לשימוש בזהב בצילום

יש יתרונות וחסרונות לשימוש בזהב בצילום. אחד היתרונות העיקריים של שימוש בזהב בתהליכי צילום הוא שהוא מייצר תמונות באיכות גבוהה עם רפרודוקציה צבעונית מעולה. זהב הוא גם עמיד ואינו משחית, מה שמבטיח שתמונות המופקות עם זהב יחזיקו מעמד לאורך זמן.

עם זאת, השימוש בזהב בצילום יקר, והתהליך עצמו גוזל זמן רב. בנוסף, לשימוש בזהב בצילום יש השפעה סביבתית שלילית, שכן הכימיקלים המשמשים בתהליך עלולים להזיק אם לא נפטרים כראוי. כתוצאה מכך, צלמים רבים פנו לצילום דיגיטלי, שהוא חסכוני יותר וידידותי יותר לסביבה.

 

השפעת הזהב בתהליכי צילום על מחיר הזהב

לשימוש בזהב בתהליכי צילום הייתה השפעה משמעותית על מחיר הזהב. בראשית ימי הצילום הביקוש לזהב היה נמוך יחסית, ומחיר הזהב היה יציב יחסית. עם זאת, ככל שהפופולריות של הצילום גדלה, כך גדלה הדרישה לזהב.

בסוף המאה ה-19, מחיר הזהב החל לעלות עקב הביקוש המוגבר לזהב בצילום. תהליך שלושת הצבעים הצריך כמות משמעותית של זהב ליצירת הפילטר האדום, וככל שיותר ויותר צלמים החלו להשתמש בתהליך, הביקוש לזהב גדל.

מחיר הזהב המשיך לעלות לאורך המאה ה-20 כאשר השימוש בזהב בצילום המשיך לגדול. יצירת נייר צילום מצופה בזהב כלוריד הגדילה עוד יותר את הביקוש לזהב, וכך גם השימוש בזהב ביצירת חומרי צילום אחרים, כמו סרט.

השימוש בזהב בצילום הגיע לשיאו באמצע המאה ה-20, עם כניסת הסרט הצבעוני. סרט צבעוני השתמש בכמות קטנה בהרבה של זהב מאשר תהליך שלושת הצבעים, אך הביקוש לזהב נותר גבוה בשל הפופולריות של צילום צבע.

בשנים האחרונות ירד השימוש בזהב בצילום עקב עליית הצילום הדיגיטלי. מצלמות ומדפסות דיגיטליות אינן מצריכות שימוש בזהב, וכתוצאה מכך ירד הביקוש לזהב בצילום.

שימוש בזהב בצילום

טבלה: מחירים היסטוריים של זהב (לאונקיה)

שנה מחיר הזהב
1800 $19.39
1850 $20.67
1900 $20.67
1950 $34.72
2000 $279.11
2020 $1,769.64

 

סיכום

לשימוש בזהב בתהליכי צילום הייתה השפעה משמעותית על מחיר הזהב. ככל שגדלה הפופולריות של הצילום, כך גם גדל הביקוש לזהב, מה שהוביל לעלייה במחיר הזהב. אולם עם עליית הצילום הדיגיטלי, הביקוש לזהב בצילום ירד, ומחיר הזהב התייצב. למרות זאת, הזהב נותר מצרך יקר ערך בשל השימוש בו בתעשיות אחרות, כמו תכשיטים ואלקטרוניקה.

לעוד מידע ועדכונים על מחיר הזהב הכנסו לכאן: https://goldexperts.co.il/%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%A8-%D7%A7%D7%99%D7%9C%D7%95-%D7%96%D7%94%D7%91

שימוש בזהב בצילום

אולי יעניין אותך גם

צילום
צילום
איך מתכננים צילומי בת מצווה?

בת מצווה היא אבן דרך משמעותית בחייה של נערה צעירה, המסמלת את התבגרותה באמונה היהודית. זוהי חגיגה משמחת מלאה בטקסים משמעותיים, בני משפחה וחברים. לכידת

קרא עוד »
צילומי טבע
צילום
צילומי טבע בצפון הארץ

צפון ישראל מתהדר במספר עצום של נופים עוצרי נשימה, מערכות אקולוגיות מגוונות וחיות בר שובות לב, מה שהופך אותו לגן עדן לצלמי טבע. מהצמחייה השופעת

קרא עוד »