צילום עובדים בזמן עבודתם על ידי הבוס – האם זה חוקי?

עם התפתחות הטכנולוגיה מצלמות נעשו נגישות ונפוצות הרבה יותר.

בחנות, ברחוב ובמעלית, נראה שבכל פינה צצות מצלמות במעגל סגור כמו פטריות אחרי הגשם. לאחרונה גם מקומות עבודה החלו לאמץ מגמה זאת ומשרדים רבים מתקינים מצלמות שונות ומשונות מתוך מטרה לעקוב אחרי העובדים שלהם ולבדוק את טיב העבודה שלהם.

עובדים רבים מתרעמים על תופעה זאת וגורסים כי מדובר בהפרה בוטה של הפרטיות. אז איזה צד צודק במחלוקת זאת ומה אומר החוק בסוגיה של התקנת מצלמות מעקב אחר העובדים? כתבה זאת באה לתת מענה בדיוק לשאלות אלו.

 

כיצד מתייחס החוק לצילום עובדים במקום עבודתם

בהתאם לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובהתאם לחוק הגנת הפרטיות, כל אדם רשאי לפרטיות ואין להיכנס לרשות היחיד של אדם מבלי שהוא מסכים לכך.

על פי פסיקות קודמות של בית המשפט בנושא הכוונה ברשות היחיד היא למקרים בהם אדם לא מצפה כי יעקבו או יבלשו אחריו. אם כן, על בסיס חוקים אלו ופסיקות של בית המשפט בנושא מעסיקים לרוב אינם רשאים לצלם את עובדיהם ללא ידיעתם והסכמתם המפורשת.

 

מתי בכל זאת רשאי המעסיק להשתמש במצלמות

במקרים מסוימים החוק מתיר למעסיק להתקין מצלמות מעקב במקום העבודה.

כך למשל אם מטרת התקנת המצלמות היא שמירה על ביטחונם של הנוכחים בבית העסק או שמירה על הרכוש והציוד במקום רשאי המעסיק להתקין מצלמות ללא צורך בהסכמה מצד העובדים. מקרים נוספים בהם יש למעסיק היתר להתקין מצלמות הם מקרים בהם העסק מכיל מידע רגיש שיש לאבטח או מקרים בהם המצלמות משמשות לניתור איכות השירות שהעובדים מספקים ללקוחות.

חשוב לציין כי אין המעסיק רשאי להשתמש בהקלטות אלו למטרות אחרות מאלו שנקבעו בחוק. במידה והמעסיק רוצה להתקין מצלמה ממניעים אחרים ואין באפשרותו כל אלטרנטיבה אחרת בכדי להגיע אל אותה מטרה עליו לפנות לעובדים ולהגיע איתם להסכמה בדבר היקף השימוש במצלמות.

 

מה עלי לעשות אם גיליתי שהמעסיק צילם אותי בניגוד לחוק

עובד אשר גילה כי המעסיק צילם אותו ללא הסכמתו ובניגוד לחוק רשאי להתפטר בדין מפוטר. בדומה לפיטורים, כאשר אדם מתפטר בדין מפוטר הוא זכאי לפיצויי פיטורים.

בנוסף, בניגוד לאדם שמתפטר ממקום עבודתו מיזמתו, אדם המתפטר בדין מפוטר זכאי לקבל דמי אבטלה ישר אחרי סיום העסקתו במקום העבודה הנוכחי שלו ולא בתום תקופה של 90 ימים. יתר כל כן, כיוון שהמעסיק למעשה עבר עבירה פלילית העובד יכול לפנות למשטרה ולהגיש תלונה בגין הפרת זכותו לפרטיות.

פרטיות העובד אינה עניין של מה בכך, לכן כאשר מעסיקים מעוניינים להתקין מצלמות במקום העבודה עליהם לפעול על פי נהלים ברורים ואף לשתף את העובדים במידת הצורך בכדי להגיע איתם להסכמה.

 

פטיש בית המשפט חום

אולי יעניין אותך גם

משחקי לוח
למבוגרים
משחקי חברה מגבשים

משחקי חברה הם דרך מצוינת ליצירת אינטראקציה חברתית ולגיבוש קבוצתי. הם מספקים הזדמנות לחברים, משפחה או עמיתים לעבוד ביחד כקבוצה, תוך פיתוח כישורי תקשורת וקבלת

קרא עוד »
מה זה וייפורייזר?
למבוגרים
מה זה וייפורייזר?

וייפורייזר הינו מכשיר אידוי, אשר מחמם עשבים וחומרים אחרים עד שהם משחררים את הרכיבים הפעילים שלהם לאדים שנשאפים לאחר מכן. היתרון העיקרי על פני עישון

קרא עוד »
משחקים מקוונים שווים
למבוגרים
ארבעה משחקי אונליין שווים

מי מאיתנו לא מחפש מדי פעם דרכים להעביר את הזמן במשרד, בבית או במהלך הרצאה משעממת באוניברסיטה. לא אחת, אנחנו מוצאים את עצמנו בסיטואציות כאלו

קרא עוד »