מה זה חקר התודעה?

התודעה הנפשית של האדם היא אחד ממושאי הידע האנושי שיש לנו עליהם הכי פחות מידע. למרות ההתקדמות הרבה שהאנושות עברה במישורי ידע רבים, דווקא התודעה נשארה דבר נעלם שקשה לגשת אליו. הסיבה המרכזית לכך היא שלא מדובר על אובייקט קונקרטי אלא על דבר שאצל כל אחד מאיתנו נמצא באופן אחר. כאן נספר לכם את מה שאפשר על חקר התודעה.

 

הכרה

הדבר הראשון שחשוב להבין ביחס לתודעה הוא את ההכרה האנושית. התודעה שלנו מתחילה קודם כל מההכרה. ההכרה היא האבחנה שלנו בין דברים, קליטת מידע באמצעות החושים או הפנמה של תובנות. במבט ראשון אין לנו שליטה כלל על ההכרה שלנו, ולכן למעשה גם התודעה שלנו לא נמצאת באופן מוחלט תחת השליטה שלנו. אמנות אבודה יכולה לעזור לכם לגלות עוד על התודעה שלכם.

תודעה אנושית

 

מניעים

לאחר שהגיע אלינו ההכרה והתודעה שלנו החלה להתפתח, נוצרים מניעים שונים שגורמים לנו לפעול. את המניעים הללו ניתן לחלק לשני סוגים. יש מניעים גלויים שעליהם יש לנו שליטה מסוימת, אולם חלק מהמניעים נסתרים לגמרי וקשה לנו להבין למה הם נוצרים. עם זאת, חשוב להבין שהראשית של כל הדברים הללו נעוצה בתודעה, כך שהשליטה עליה תעזור לנו לשלוט במניעים.

חשוב להבין שמניעים, למרות שיכול לצאת להם שם שלילי הם לא בהכרח דבר שלילי. מניעים יכולים גם לגרום לנו לעשות דברים טובים, לעזור לזולת ולבצע פעולות חיוביות. מה שחשוב להבחין הוא מה המניעים שלנו כדי שנוכל לבודד מתוכם את המניעים השליליים ולגרום דווקא למניעים החיוביים להיות אלו שמניעים אותנו לפעולה.

מוּדָעוּת

 

שליטה על התודעה – האם זה אפשרי

השאלה החשובה ביותר בחקר התודעה היא האם ניתן לשלוט על התודעה. שליטה על התודעה תאפשר לנו להתעלם מהכרות שליליות, ותגרום לנו להיות במצב שבו רק מניעים חיוביים הם אלו שמניעים אותנו. במבט ראשון זה אולי נשמע כמו דבר בלתי אפשרי אולם ברגע שנכנסים לעובי הקורה מבינים ששליטה על התודעה היא בהחלט דבר שנמצא בהישג היד שלנו.

כדי להגיע לשם יש ספרות והדרכות שתצטרכו לעבור, אולם השלב הראשוני הוא ההכרה בכך שהתודעה היא לא דבר מוחלט. ההכרה שלנו מגיעה במקרים רבים מתוך בחירה, גם אם הבחירה הזו נראית לא מודעת. ברגע שנפנים את התובנות הללו נוכל להתקרב למצב שבו התודעה נמצאת תחת שליטה מסוימת, וכך להרחיק מעצמנו מניעים שמובילים למעשים שליליים.

 

לסיכום

התודעה האנושית היא אחד הדברים הכי מורכבים שאפשר לחשוב עליהם. למרות המורכבות הרבה שלה, התודעה היא זו שלמעשה מניעה את כל מה שאנחנו רואים לנגד עיננו, כך שחקר התודעה בהחלט יכול לעזור לנו להגיע למקומות טובים יותר. שליטה על התודעה היא דבר אפשרי אם רק מבינים איך נכון לגשת אליה, מה שיעזור לכם גם לשנות את המניעים והבחירות שלכם.

שליטה במחשבות

אולי יעניין אותך גם

מתנה לחנוכת בית
כללי
4 מתנות מרשימות לחנוכת בית

חיפוש אחר מתנה מרשימה לחנוכת בית עשוי להיות מייגע וממושך. שכן, יש היצע רחב של אפשרויות ורק חלק מהן נחשבות לשימושיות. בשורות הבאות נציג בפניכם

קרא עוד »
5 אטרקציות עם החברים במדבר
כללי
5 אטרקציות עם החברים במדבר

המדבר הוא מקום מרתק ביותר. הוא מלא בטבע יפהפה וחוויות מרתקות. במדבר תוכלו למצוא דברים מדהימים כמו גבעות, חולות וסלעים. אבל יש להם גם אתגרים,

קרא עוד »
עבודה בגובה
כללי
 5 טיפים לבטיחות בעבודה בגובה

עבודה בגובה, נותרה היבט מאתגר של תעשיות שונות, הדורשת הקפדה על פרוטוקולי בטיחות כדי להפחית סיכונים ולהבטיח את רווחתם של העובדים. מאתרי בנייה ועד פרויקטיי

קרא עוד »
עצי חיים ביהדות
כללי
עצי חיים ביהדות

ספר התורה נחשב במסורת היהודית כפריט הקדוש ביותר לעם היהודי. מתוך כבוד ויראת קודש כלפי ספר זה, אחת ההלכות קובעת שיש לנהוג בו בצורה מכובדת

קרא עוד »