כאבי גב – אלו הצילומים שאתם חייבים לעשות

לפחות 80% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מכאבי גב בשלב כלשהו בחייה. כאבי גב הם הנפוצים ביותר מקרב משפחת הכאבים הכרוניים והאקוטיים, והם מהווים כיום סיבה מרכזית לאובדן של ימי עבודה ונכות תעסוקתית.

הכאבים עשויים לפרוץ בגלל תאונה או נפילה, או על רקע של שינויים מתמשכים במבנה של עמוד השדרה, כמו פריצת דיסק. אורח החיים המערבי תורם אף הוא לתופעה, בעיקר על רקע של השמנה וירידה בהיקף הביצוע של פעילות גופנית.

מה חשוב לעשות כאשר סובלים מכאבי גב? על כך במאמר הבא.

 

כאבי גב – אפיון התופעה

כאבי גב משתנים ברמת עוצמתם. ע"פ הסיווג הרפואי המקובל, כאב גב אקוטי הוא כאב גב חד הנמשך זמן קצר (עד חודש וחצי). כאב גב סב=אקוטי הוא כאב הנמשך בין חודש לשלושה חודשים, וכאבי גב כרוניים מוגדרים ככאלה הנמשכים מעל לחצי שנה.

טיפול בכאב גב הנו מגוון – הוא כולל פיזיותרפיה, תרופות לשיכוך הכאבים, ביצוע של פעילות גופנית מתאימה, שימוש בקנאביס רפואי, ובמקרים מסוימים ניתוחים. חשוב להדגיש כי בקרב מטופלים מסוימים שום טיפול לא יעזור, וכאב הגב יוסיף להופיע מעת לעת.

 

אבחון כאבי גב

הסובל מכאבי גב צריך לפנות לרופא מומחה, שיבחן את אזור הגב באמצעות תשאול ומגע של עמוד השדרה. במידת הצורך יפנה הרופא את המטופל לצילום רנטגן של עמוד השדרה.

תשאול ע"י רופא חשוב מכיוון שהוא מסייע לעקוב אחר דפוסי הכאב, ולבדוק האם מדובר בכאב נקודתי או נרחב, והאם הוא מופיע בהדרגה או בצורה פתאומית.

צילום רנטגן של עמוד השדרה בודק האם כל החוליות נמצאות במקומן, והאם קיימת פריצת דיסק. מקור הכאב לרוב קיים בכאבים הנגרמים מפריצת הדיסק, המקרינה אל הגב או הרגל.

 

צילום רנטגן של עמוד השדרה

מטרתו של הצילום הוא לדגום את עמוד השדרה, ובכך לספק מידע אבחנתי שיסייע לרופא המטפל להחליט מהו סוג הטיפול המתאים.

בדיקה זו איננה כואבת או פולשנית, והיא כרוכה בחשיפת האיבר הנבדק לקרינה בכמות קטנה. במהלך הבדיקה, הנערכת על ידי רנטגנאי מוסמך, הנבדק לובש סינר עופרת על גבי האזורים שאסור לחשוף לקרינה.

במהלך הבדיקה יש להימנע מתזוזה, והיא אורכת בדרך כלל כ-5 עד 10 דקות.

 

כיצד תימנעו מכאבי גב

ניתן להימנע מכאבי גב ולחסוך את עוגמת הנפש והכאב על ידי התנהלות מודעת, הכוללת פעילות ספורטיבית קבועה, תזונה מותאמת, ושמירה על יציבה נכונה.

בכך תוכלו להקדים תרופה למכה, ולמנוע כאבי גב בטווח הארוך והקצר. כל אלה גם יובילו להקלה בכאבים, אם הם כבר קיימים.

 

לסיכום

כאבי גב כרוניים או פתאומיים הם סיבה שכיחה לתלונות בקרב אנשים רבים. יש לזכור כי במידה ואתם סובלים מכאב שכזה, יש לגשת ולהיבדק אצל רופא מומחה, שידע לשלוח אתכם לצילומים המתאימים ולקבל טיפול מתאים.

בהצלחה!

עמוד שידרה

 

אולי יעניין אותך גם

אירועים
אירועים
3 אירועים שחובה לתכנן מא' ועד ת'

תכנון אירוע יכול להיות משימה מורכבת, במיוחד לאירועים בעלי חשיבות אישית או תרבותית משמעותית. אירועים מסוימים, מעצם טבעם, דורשים תכנון קפדני מתחילתו ועד סופו כדי

קרא עוד »