הסוד שבתמונה –  הכל תאורה בתמונות

על מנת שתמונה תצא מוצלחת חשוב מאוד לשים לב לתאורה. מהם הדגשים? להלן כל הפרטים.

 

תאורה בצילום

 

חשיבות תאורה בתמונות

תמונה טובה היא תמונה בה התאורה המתקבלת היא חמה ואינטימית, או קרה, תלוי במסר אותו אנו רוצים להעביר. צלם לאירועים לדוגמא משתמש לא מעט בטכניקה של תאורה חמה כדי להאיר את החלל במידה והוא חשוך, זאת משום שתאורה חמימה אוטומטית גורמת לתמונה להיראות טובה ואינטימית הרבה יותר. בנוסף, יש בעיות רבות עמן מתמודד צלם לאירועים וזאת משום שמדובר בוויסות אור בחללים משתנים ועל כן נדרש ממנו להפעיל את כל הכישורים שלו כדי להתאים את התאורה לסיטואציה, כמו גם להוציא את המצולמים בצורה הרכה והנעימה ביותר, זאת כמובן בהתאם לצרכים הנדרשים. תאורה באולם אירועים לדוגמא היא דוגמא מצוינת לכיצד אור יכול "להקפיץ" את התמונה וזאת באמצעות לכידה של הצבעים החזקים המתקבלים וכתוצאה מכך האפקט המתקבל הוא חזק ומרשים מאוד. לכן, אחד הסודות השמורים ביותר של הצלמים מתגלה כעת: באמצעות שמירה על תאורה נכונה ועוצמה טובה של תאורה, ניתן להגיע לתמונות יוצאות מגדר הרגיל אשר משנות לחלוטין את התפיסה של המתבונן. כיצד זה מתבצע? להלן כל מה שרציתם לדעת לגבי שליטה בתאורה, סוגי תאורה וכיצד התאורה משפיעה על התוצר הסופי שהוא כמובן התמונה המצולמת.

 

תאורה נכונה – יצירת אינטימיות בתמונה

תאורה נכונה בתמונה היא תאורה אשר משקפת בדיוק את האובייקט ומדגישה אותו. לרוב, משתמשים צלמים בעזרי תאורה שונים כגון פנסים, חסימה של האור באמצעות בד לבן וכו' כמו גם עזרים מתקדמים אחרים וזאת על מנת לשמור על התמונה כך שהתוצאה המתקבלת תהיה נכונה וראויה. בנוסף, צלם לאירועים משתמש לא מעט בתוכנות עריכה שונות וזאת כדי להבהיר את התמונה במידה והיא חשוכה מדי וכן צלמים חובבים. מדובר בכלי נהדר אשר מאפשר לשלוט על התאורה באופן טוב יותר ובעיקר מחמיא. תמונות מושלמות הן תמונות שמצליחות להעביר רגש, ועל כן חשוב להשתמש בכישורים כמו גם במיומנות הנדרשת כדי לגרום לכך שהתמונה והתאורה משתלבים היטב ביחד בהרמוניה, זאת כאמור ליצירת תמונה אשר תצליח להעביר את הרגש. אנו לא פעם חוזרים על המילה רגש וזאת משום שתאורה נכונה יכולה להעצים רגשות ולגרום למתבונן בתמונה לחוש כי הוא נמצא בעולם אחר, ולכן מדובר בסוד מקצועי כמוס ביותר של צלמים: ככל שהתאורה מחמיאה וחמה יותר, כך נוכל להיות בטוחים שהתמונה אשר תתקבל תהיה יפה וראויה.

 

תאורה – חלוקה לקטגוריות

צלמים מקצועיים מחלקים את נושא התאורה לשתי קטגוריות עיקריות, כאשר המרכזיות הן אור טבעי ואור מלכותי שכל אחד מהם יש את המאפיינים שלו. חשוב לזכור כי אור טבעי לרוב הוא אור אשר קשה מאוד לשלוט בו, וצריך לדעת בדיוק מתי לצלם – בייחוד כאשר מצלמים באוויר הפתוח. שליטה על התאורה היא חשובה ביותר וזאת משום שבמידה ותאורת היום תהיה חזקה מדי, עלול להתרחש אפקט שבו האוביקט "נמרח" וכתוצאה מכך התמונה נהרסת לחלוטין. על כן, חשוב מאוד לבדוק מתי הן השעות הטובות ביותר לתאורה טבעית ולפי המלצות של צלם לאירועים כמו גם צלמים מקצועיים שעות בין הערביים הן השעות הטובות ביותר לצילום, זאת משום שמדובר בשעה שבה השמש שוקעת והאור המתקבל הוא אור נעים ואינטימי. באשר לאור מלכותי, חשוב להבין כי נורות עלולות להפיק תאורה מזויפת וקרה, ולכן חשוב לווסט את התאורה הזו כך שהיא תהיה מתאימה לתמונה כמו גם תייצר רכות וצבע. לכן, לכיוון של האור יש השפעה רבה מאוד על התוצר הסופי, ולכן טיפ חשוב של צלמים הוא התנסות כמה שאפשר במגוון רחב של זוויות צילום אשר יתפסו את התאורה בצורה שונה, עד למציאת התאורה המתאימה. כיום ניתן להיעזר גם במכשיר אשר מודד את עוצמת האור ובכך לווסת אותו, כמו גם להשתמש בתוכנות עריכה כפי שציינו וכל זאת על מנת לתרגל את נושא התאורה ולהבין באופן מעמיק יותר את ההשפעות של התאורה על התמונה הסופית. ככל שנדע לשלוט על התאורה בצורה טובה יותר, כך נוכל להיות בטוחים כי המסר אותו אנו רוצים להעביר יתקבל באופן קוהרנטי, מדויק וטוב.

 

אולי יעניין אותך גם