האם נהוג לצלם טקס גילוי מצבה ומהם המנהגים המקובלים

המסורת היהודית ושלל מנהגים שהתגבשו עם הזמן הולידו מנהגי אבלות, המאפשרים לאלו המתאבלים על לכתם של יקיריהם להיאחז בטקס פרידה.

לטקס זה אלמנטים רגשיים ורוחניים שמטרתם לעזור ולתמוך בתהליך ההתאבלות.

יש שרואים בהם כעוגן וכמקור נחמה בתקופה זו.

בכתבה זו נסקור בקצרה מנהגי אבלות וגילוי מצביה, כמו גם נציין באם נהוג לצלם טקס גילוי מצבה באופן כללי.

 

מה הם מנהגי אבלות?

כדי להתחיל את השיח, ולשאול אם בכלל נהוג לצלם טקס גילוי מצבה, יש לדבר תחילה על מנהגי אבלות. ביהדות יש הנחיה מאוד ברורה לשבת שבעה. כלומר, אלו המבקשים להתאבל על אחד ממקורבם, ובלבד שיהיה אחד משבעה סוגי קרובים. יש המייחסים מנהג אבל זה לאזכורו במקרא, כאשר צוין אבלו של יוסף באשר למותו שלאביב. המקרא חידש: "ויש לאביו אבל שבעת ימים". כך שקל לזהות מנין הגיעה מצווה זאת לעיניה הפתוחות של היהדות. זה לא האזכור היחיד שכן כתוב שגם אהרון הכהן בחר להתאבל כשבעה ימים, ואף שמשה רבנו הנהיג מנהג זה.

 

מהיכן מגיעים חלק ממנהגי האבלות?

ישנם מנהגי אבל שונים הנובעים מן מקורות המקרא ביהדות. ייתכן שאלו נועדו להעניק תמיכה רגשית ורוחנית הן לאבלים והן לנשמות שעושות את המסע חזרה. מנהג מקובל נוסף הוא ההספד. אין באמת חובה לשאת אותו, אך ישנם אנשים המבקשים לשאת הספד במעמד הלוויה או אזכרה. גם למנהג זה אזכורים במקרא. במסגרת ההספד ניתן לספר על איכויותיו של המנוח, ולשאת דברים המשקפים את הקרבה וההשפעה של אדם זה בחייו של נושא ההספד.  ובדומה לכל המנהגים שציינו, ישנו גם גילוי מצבה.

 

מהו טקס גילוי מצבה?

כשמדברים על גילוי מצבה, מדברים על עלייה לבית העלמין לקיום טקס גילוי זה. טקס זה מתרחש בתום שלושים ימים ממועד פטירת המנוח. במהלך הטקס נהוג לקרוא קדיש, לשאת הספד ואף לקרוא או לשיר לזכרו. הסיבה שישנה ספירה של כשלושים ימים, ככל הנראה, על בסיס מחזור התמלאות הירח. שכן בתרבויות רבות, מחזור הירח מסמל את מחזור הזמנים. מה גם, הירח משמש כמקור אור בחשיכה. כך שיש הרואים באלמנט הירח משמעויות רבות.

 

טקס גילוי מציבה: מנהגים נוספים?

ישנן קהילות, המהדרות במנהגי אבל נוספים, כמו הימנעות מכל דבר "חשוב" בזמן התמלאות הירח, 30 הימים עד הטקס. ישנן עדות המבקשות, לפי מנהגים מסורתיים מסוימים, להקים את טקס גילוי המציבה סמוך ככל האפשר ליום השבוע וטרם מגיע מועד יום השלושים. בעוד שעדות אחרות יעדיפו את יום השלושים.

 

האם נהוג לצלם טקס גילוי מצבה?

וכפי שניתן להבין, לכל עדה, קהילה וזרם יש מנהגי אבלות משלו. וכשאנחנו שואלים האם נהוג לצלם טקס גילוי מצבה, התשובה היא – שזה תלוי. בחיפוש קצר ברשת ניתן למצוא אנשים המעניקים שירותי צילום ותיעוד לטקסי גילוי מציבה, כך שהאפשרות אכן קיימת. ועם זאת, זה מאוד תלוי כיצד זה מתחבר לרצונם של אנשים ואם זה מכבד ומהדהד את הדרך האישית שלהם להשלים את תהליך ההתאבלות. למידע נוסף, ניתן ליצור קשר עם כבוד מצבות את חוות דעתם על המנהגים השונים הקשורים לטקס גילוי המצבה.

עלים על קבר

 

אולי יעניין אותך גם