האם אתם זכאים לפיצויי פיטורים וכיצד תממשו אותם?

פיטורים הם אירוע לא נעים לכל עובד. כחלק מהחיים אנו מחליפים מקומות עבודה, אך לפעמים הדבר נעשה בניגוד לרצוננו. גם בהליך זה, חשוב לשמור על הזכויות שמקנה לנו החוק, בדמות פיצויי פיטורים. מי זכאי? כיצד ניתן לממש? מה הסכום הכספי אותו ניתן לקבל? פרטים במאמר שלפניכם.

 

חשיבות הרצף

החוק מגדיר מספר מקרים בהם ניתן יהיה לקבל פיצויי פיטורים. העיקרי שבהם נוגע לרציפות של עובד במקום עבודתו. החוק מעניק חשיבות לרצף של עובד מסוים במקום עבודה ספציפי כלשהו, או תחת מעסיק מסוים, בכך שהוא מאפשר לאותו עובד להיות זכאי לפיצויים במידה והוא פוטר מתפקידו.

הרצף עליו מדובר הוא שנת עבודה ומעלה. כלומר, עובד שעבד למשל שנה וחודשיים יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים בגובה מסוים, כמו גם עובד שעבד במקום מסוים תשע שנים ושבעה חודשים. בנוסף, במידה ולא הוצע לאותו העובד חוזה חדש, והוא מחזיק ברצף אותו דורש החוק, העובד יהיה זכאי לקבל את הפיצויים המדוברים.

 

פיצויים גם ללא פיטורים

החוק מתחשב גם במקרים מסוימים בהם העובד לא פוטר, בהם הוא מאפשר לו לקבל פיצויים. דוגמא לכך היא במידה וקורה משהו בלתי צפוי למעסיק או לחברה בה מתפרנס העובד. במידה והמעסיק פשט רגל, החברה הלכה להליך של פירוק או שהמעסיק נפטר, העובד יכול להיות זכאי לקבל פיצויים. כמו כן, גם הורים זכאים לקבל פיצויי פיטורים במקרים מסוימים. הורה שהתפטר כדי לטפל בילדים שלו בדרך כלשהי אותה ניתן להוכיח, כמו אם גרושה שהחליטה להתפטר כדי לקבל את הילדים למשמורת, זכאי גם הוא לקבל פיצויים כאילו היה והתפטר.

 

חישוב גובה הפיצויים

גובה הפיצויים מחושב על ידי נוסחה שקבועה בחוק. הנוסחה קובעת שעובד שפוטר, או זכאי לפיצויים כתוצאה מהתפטרות העומדת במגבלות החוק, יקבל סכום כספי השווה למשכורתו החודשית כפול מספר השנים בהן עבד בחברה. לדוגמא, עובד שהשתכר במקום עבודתו בשכר של 9,000 שקלים בחודש ופוטר לאחר שנה וחצי של עבודה, יהיה זכאי לפיצוי כספי של 13,500 שקלים לאחר פיטוריו.

 

חשוב לדעת

ישנם עוד מקרים פרטניים של פיטורים אליהם מתייחס המחוקק שחשוב לעובדים מסוימים לדעת אותם. למשל, עובדי קבלן שמפוטרים ועומדים בתנאי הסף של החוק, יהיו זכאים לפיצויים מהקבלן. בנוסף, מי שהחליט להתפטר עקב הרעה משמעותית בתנאיו יהיה זכאי לקבל פיצויים. גם בני נוער שמתפטרים לפני תחילת השירות הצבאי שלהם זכאים לקבל מענק פיצויים.

 

פיצויים – לפי החוק

קבלה של פיצויים עקב פיטורים, או עקב התפטרות בתנאים שונים, קיימת מכיוון שכך קבע המחוקק. הפיצויים קבועים בחוק, ומבטאים את החשיבות של מקרי הפיטורים וההתפטרויות השונים שראה לנכון המחוקק. במידה ואחד והמקרים הללו רלוונטיים אליכם, עמדו על הזכות שלכם לקבלת פיצויים.

תְבִיעָה

 

 

אולי יעניין אותך גם

מתנה לחנוכת בית
כללי
4 מתנות מרשימות לחנוכת בית

חיפוש אחר מתנה מרשימה לחנוכת בית עשוי להיות מייגע וממושך. שכן, יש היצע רחב של אפשרויות ורק חלק מהן נחשבות לשימושיות. בשורות הבאות נציג בפניכם

קרא עוד »
5 אטרקציות עם החברים במדבר
כללי
5 אטרקציות עם החברים במדבר

המדבר הוא מקום מרתק ביותר. הוא מלא בטבע יפהפה וחוויות מרתקות. במדבר תוכלו למצוא דברים מדהימים כמו גבעות, חולות וסלעים. אבל יש להם גם אתגרים,

קרא עוד »
עבודה בגובה
כללי
 5 טיפים לבטיחות בעבודה בגובה

עבודה בגובה, נותרה היבט מאתגר של תעשיות שונות, הדורשת הקפדה על פרוטוקולי בטיחות כדי להפחית סיכונים ולהבטיח את רווחתם של העובדים. מאתרי בנייה ועד פרויקטיי

קרא עוד »
עצי חיים ביהדות
כללי
עצי חיים ביהדות

ספר התורה נחשב במסורת היהודית כפריט הקדוש ביותר לעם היהודי. מתוך כבוד ויראת קודש כלפי ספר זה, אחת ההלכות קובעת שיש לנהוג בו בצורה מכובדת

קרא עוד »