איך לשפר את הארגונומיה במקום העבודה

חלק ניכר מהיממה אתה מבלה במקום העבודה. חוסר נוחות וכאבים אופייניים לסוג העבודה הן תופעות שליליות העלולות להתפתח במהלך העבודה.

כדי לשמור ככל הניתן על בריאות איתנה ותפוקה מקסימלית חשובת להקפיד על ארגונומיה בעבודה.

 

מהי ארגונומיה?

ארגונומיה הינה תחום חקר ומדע ששם לו למטרה למנוע פציעות מצורת עבודה לקויה ושימוש בציוד לקוי במהלכה. שמירה על בריאות העובדים תשרת את האינטרסים של העובדים, המעבידים, חברת הביטוח ותשלומי המיסים הגבוהים יותר שתרוויח המדינה.

הקפדה על עקרונות ארגונומיים עשויה למנוע את הפציעות הבאות: תסמונת התעלה הקרפלית, פריצת דיסק, כאבי גב עליון, דלקות גידים ועוד בעיות נוספות הנגרמות לגוף כתוצאה מתנוחות ושימושים שונים במהלך שעות העבודה.

 

סביבת עבודה ארגונומית

מומלץ לשמור על ארגונומיה בעבודה, לעבוד במקום עבודה הנותן מענה והגנה לבריאות ורווחתו של העובד.

דוגמאות כלליות לסביבת עבודה ארגונומית:

  • צבע מתאים לקירות.
  • תאורה טובה ולא בוהקת.
  • שמירה על טמפרטורה מאוזנת.
  • סביבת עבודה שקטה.
  • שמירה על אווירה טובה המונעת מתחים נפשיים, פוגעת בבריאות ובפריון העבודה של העובדים.

דוגמאות לעזרים נוחים וארגונומיים במשרד:

  • שולחן עבודה רחב ועמוק המכיל את כל הנדרש. רצוי שיהיה מתכוונן – עולה ויורד כדי שהעובד לא ייאלץ לרכון.
  • כסא מתכוונן בעל תמיכות למרפקים ועמוד השדרה המאפשר התאמה אופטימלית.
  • מקלדת ארגונומית מותאמת המאפשרת עבודה במנח נכון ורפוי של הידיים.
  • עכבר ארגונומי השומר על מנח ניטרלי של כף היד והאמה.
  • תומך אמה המאפשר לעבוד המאפשר לעבוד בלי ליצור עומסי יתר על שורש כף היד.
  • מסך איכותי הממוקם בגובה נכון במטרה להפחית עומסים על הצוואר ולמנוע פציעות צוואר.

כמובן, ישנם אפיונים שונים למקומות עבודה וצורות העסקה שונות ועל כל מעביד להתאים עזרים ארגונומיים המותאמים למשרות העובדים אצלו.

 

כללים ארגונומיים לעובד

לאחר שסביבת העבודה מצוידת בעזרים ארגונומיים, על העובד להקפיד בעצמו על עקרונות ארגונומיים שונים שישפרו את בריאותו.

 

יציבה טובה

יש להימנע מיציבה לקויה לאורך יום העבודה. ישיבה שפופה או ישיבה ממושכת עם צוואר מוטה, עמידה כפופה ועוד עלולים להוביל להתפתחות נזקים בחלקי הגוף השונים. (פריצות דיסק, שחיקת סחוס, כאבי גב תחתון /עליון, כאבי צוואר ועוד)

 

הימנעות ממאמץ חוזרני

להימנע או לגוון את ביצוע העבודות הדורשות מאמצים ותנועות חוזרניות. מומלץ לגוון ככל הניתן את אופן העבודה. (לדוגמא: שימוש בפקודות מקוצרות במקלדת במקומי בלחצני עכבר ועוד).

 

הימנעות ממנח קבוע

גם ישיבה במנח נכון עלולה להפוך למזיקה כשיושבים בה לאורך זמן. מומלץ לשנות את התנוחה אחת ל-20-30 ולגוון בין מצבי עבודה בישיבה לישיבה גבוהה ולעמידה (באמצעות שולחן עבודה וכיסא מתכווננים) וכן לצאת להליכה קצרצרה מידי כ-30 דקות.

 

פעילות גופנית

חשוב לשלב בכל יום סוג של פעילות גופנית (ריצה, שחייה, אופניים, אימוני כוח ועוד). אורח חיים המבוסס על ישיבה מאיים על הבריאות ונקשר לאיסוף מחלות. הקפדה על פעילות גופנית הינה קריטית לבריאות.

 

אז איך לשפר את הארגונומיה בעבודה?

לסיכום: מומלץ להקפיד על העקרונות הארגונומיים שישפרו את איכות החיים הן בהקפדה על סביבת עבודה הנותנת מענה והגנה לבריאות העובד והן בשמירה על כללים במהלך העבודה המשפרים את הבריאות.

כאב גב

 

אולי יעניין אותך גם